Moet je zelf klanten proberen te veranderen? Of juist niet?

Ik werk voornamelijk met kunstenaars, muzikanten, fotografen, artiesten, ontwerpers, en andere creatieve professionals. Ze zijn fantastisch in wat ze doen, maar vinden het zakelijke en praktische gedeelte vaak een uitdaging (ik druk me zacht uit). Dat stuk boezemt hen zelfs angst in of voelt te saai aan, waardoor het blijft liggen of halfslachtig wordt opgepakt.

Voor veel dienstverleners of consulenten lijkt het misschien logisch om klanten te willen “veranderen”, zodat ze de zaken anders aanpakken. Maar ik geloof daar niet in, integendeel. Ik wil ervoor zorgen dat de mensen met wie ik werk zo dicht mogelijk bij zichzelf kunnen blijven, en hen net in hun sterktes bevestigen.

Veranderingen opleggen zonder rekening te houden met iemands karakter, aanleg en aanpak zorgt vroeg of laat voor weerstand of frustratie, en levert dus op de lange termijn weinig op.

Ik geef eerlijk toe dat dit de zaken soms moeilijk maakt voor mij. Ik moet soms een methodiek of tool aanreiken die niet 100% professioneel of zelfs niet helemaal correct is, en zie ook vaak potentiële efficiëntiewinst niet benut worden.

  • Zo was er iemand die bleef vasthouden aan een volgeschreven papieren agenda, waarvan ze dan foto’s nam om deze te digitaliseren. Met uiteraard veel fouten in de planning tot gevolg. –> Ik zette een gedeelde digitale agenda op, en liet met een simpel voorbeeld de voordelen zien. Enkele weken later probeerde ze het zelf eens, en was ze vertrokken.
  • Recent was er een klant die enorm gebaat zou zijn bij een secure kasplanning. Maar door zijn neuro-divergentie, zou dit geen nut hebben, want hij ziet dit als een grote ongestructureerde ‘waas’. Hij zou dit dus niet verder updaten en gebruiken. –> Ik heb dan voor de pragmatische oplossing gekozen, en een eenvoudig financieel overzicht gemaakt waar ik met kleuren werkte, met als resultaat 1 bedrag dat hij als dagomzet moest halen. Zeker niet 100% boekhoudkundig correct, maar sindsdien gaan de zaken wel heel goed. Hij is enorm gemotiveerd en gefocust op die omzet.

Het komt er dus vooral op neer om een balans te vinden tussen de noodzakelijke stappen naar verbetering en de werkwijze die de klant best ligt, en deze stap voor stap en dus vooral OP MAAT VAN DE PERSOON ZELF te implementeren.

Ik zie vaak dat klanten op advies van iemand nieuwe tools of systemen proberen, zoals een digitaal planbord, een efficiënter facturatiesysteem, of een strak mailschema. Maar als dat niet bij hen past, én het wordt niet stap voor stap uitgelegd en geïnstalleerd, vallen ze later vaak terug in hun oude routines. Het resultaat? Veel tijd, moeite, en jammer genoeg ook geld verloren, en zonder een blijvend effect.

Er zijn ook veel business- en andere coaches die met veel show hun expertise komen etaleren, en de klant helemaal inpakken om voor veel geld met hen in zee te gaan. Want hun methodes beloven ‘zoveel K’ meer omzet (die uitspraak alleen al), of zoveel meer klanten of volgers. En nadat de maand van de samenwerking voorbij is, staat de klant er alleen voor, en val alles vaak weer uit elkaar. En de klant is vooral zoveel ‘K’ armer … .

Het is beter om eerst te kijken of een nieuwe werkwijze echt bij de klant past. Dan leg je elke kleine aanpassing uit, en stap voor stap laat je de voordelen ervan ervaren. Zo gaan klanten maximaal zichzelf blijven en geleidelijk aan ook met plezier die zaken overnemen, zij het nog altijd met een persoonlijke approach. En zo zullen ze gaandeweg vanzelf veranderen.

Meer weten of dit (of een ander) onderwerp?

Neem dan zeker contact met me op: